4 класи

   15.05.2021

Я у світі



  Тема. У КОЖНОМУ КУТОЧКУ СВІТУ СВОЇ ТРАДИЦІЇ І ЗВИЧАЇ

Мета: продовжити ознайомлення учнів з різноманітністю культур і звичаїв народів; вчити доводити необхідність толерантного ставлення до різноманітності культур, звичаїв народів; виховувати повагу до національних традицій, звичаїв та обрядів ін­ших народів.

Хід уроку

Гра «Що спільного, чим відрізняємось?»

— Крім даних від природи біологічних ознак, люди відрізняються й суспільними рисами, різноманітністю культур і звичаїв. Якими саме? Наведіть приклади.

— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про різноманітність культур і звичаїв народів.

 ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Сучасне людство налічує тисячі народів, майже 200 держав, понад 6 млрд жителів. Серед усієї маси людей немає двох однакових осіб. Кожен має свої особливості. Крім індивідуальних відмінностей, виділяють також гру­пові: сімейні, статеві, вікові, професійні, національні і т. ін. Будь-яка нація, соціальна група сприймає із системи загальнокультурних людських цінностей тільки те, що відповідає духовному настрою, їхньому рівню розвитку, мож­ливостей. Національні культури стають взаємопов’язаними. Вони впливають одне на одну, посилюється взаємозв’язок різних країн і народів. Національні риси не можна перебільшувати, робити їх винятковими. Національні особли­вості зближують людей, зацікавлюють людей інших національностей, а не ви­лучають людей з національного оточення інших народів, не замикають народи у собі. «Наша істинна національність — це людство»,— сказав письменник Герберт Джордж Уелс.

Людина повинна виконувати певні правила сумісного співіснування на Землі:

·      Любити і шанувати Землю, яка благословляє життя й управляє ним.

·      Не ставити себе над іншими живими істотами і поводитися таким чином, щоб вони не зникали.

·      Бути вдячним рослинам і тваринам за їжу, яку маємо.

·      Не оскверняти багатств Землі виробництвом зброї.

·      Не наживатися на багатствах Землі, а відновлювати їх.

·      Споживати багатства Землі раціонально, бо всі земляни мають на них одна­кові права.

— Які народи, що проживають на території України, ви знаєте? Як ви вва­жаєте, вони мають однакові з нами права? Як ми до них повинні ставитися?

— Кожен народ має свою культуру, свої звичаї. Як проявити повагу до на­ціональних традицій, звичаїв та обрядів інших народів?

— Знання культурних цінностей різних народів, національних свят до­зволяє глибше пізнати душу народу, краще порозумітися. Народи, які про­живають в Україні, повинні вивчати українську культуру. Якщо основою традиції якогось народу є загальнолюдські цінності, то вони сприймаються всіма народами і потребують толерантного ставлення.

Робота за підручником (с. 145–153)

Прочитайте статті «Новий рік у різних народів» і «Різдвяні свята» та ви­конайте  завдання на с. 148.

— Що ви дізналися про святкування Нового року в різних країнах?

— Розкажіть, що із прочитаного зображено на малюнках на с. 146 і 147.

— Як святкують Різдво у різних країнах? Розкажіть за малюнками на с. 148.

 Цікаво знати!

— Найбільшими за чисельністю народами у світі є китайці. Їх понад 1 млрд чоловік, та хіндусіанці (живуть в Індії), їх понад 220 млн чоловік. До великих також належить й українська нація, яка за кількістю представників посідає 22-ге місце. У світі українців понад 47 млн, у тому числі на території України їх проживає 37,5 млн. Близько 10 млн українців живуть за межами своїх істо­ричних земель: у Росії, США, Канаді, Казахстані, країнах Європи.

— Що нового про різноманітність культур і звичаїв народів ви дізналися?

— Чому в Україні дуже важливо знати звичаї різних народів?

— Які приклади звичаїв різних народів, що живуть в Україні, вам відомі?

— Як потрібно ставитися до культури різних народів?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 145–153).





  13.04.2021, 16.04.2021

Я у світі

Україна і світ.

Опрацювати матеріал підручника на с.130-131.

Переглянути відео та відповісти на запитання на с.131.


https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=video&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjzjLKwovnvAhXCAxAIHTgKC8AQuAIwAnoECAIQBg&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DX5UOiR271FY&usg=AOvVaw3akNRyjANVdZZJWFA8XUxR

Автор відео Олександра Курипка.


    19.02.2021 

Я у світі


Тема. БАТЬКИ ЗОБОВ’ЯЗАНІ — ДІТИ ЗОБОВ’ЯЗАНІ

Мета: розширити уявлення учнів про взаємні обов’язки батьків і дітей; виховувати лю­бов і повагу до всіх членів родини, бажання прагнути злагоди у сімейних стосунках.

Хід уроку

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, якими є взаємні обов’язки батьків і дітей.

— Як ви розумієте вислів взаємні обов’язки?

— Чи маєте ви обов’язки у сім’ї?

— Якими, на вашу думку, є обов’язки батьків у сім’ї?

 Читання уривка із книжки розповідей для маленьких дітей Л. Толстого

— Поміркуйте, як письменник закінчив цю повчальну історію.

У бабусі була онучка; спочатку маленька онучка все спала, а бабуся сама пекла хліб, мела хату, мила, шила, пряла й ткала для онучки; а після бабуся стала стара...

(...стара стала, і лягла на піч, і усе спала. І внучка пекла, мила, шила, ткала і пряла на бабусю.)

— Яка виросла внучка?

— У кого вона вчилася вести господарство?

Висновок. Батьки і діти зобов’язані надавати взаємну моральну підтримку та матеріальну допомогу одне одному.

— З давніх-давен в українських родинах панувало шанобливе став­лення до традицій попередніх поколінь, повага до старших, звичай спіль­ного розв’язання важливих питань. Українці поважали померлих пращурів, дбали про визначення свого родоводу, прагнули злагоди у сімейних стосунках, з любов’ю та ніжністю ставилися до дітей. У народі казали: «Від родини йде життя людини», «Без сім’ї нема щастя на землі».

— Чи люблять вас батьки?

— За що вони вас люблять?

— Як ви гадаєте, якби ви були менш розумними, менш слухняними, менш красивими, чи перестали б ваші батьки любити вас?

Висновок. Ваші батьки люблять вас не за якусь певну рису, а тому, що ви — їхня дитина. — Кожна дитина має право на батьківську любов. Коли ви вирос­тите і будете батьками, ви теж будете любити своїх дітей, вчити їх людяності, працьовитості, шанобливості до людей, дисциплінованості.

Але не можна учити і підтримувати дисципліну жорстокістю і прини­женням. Ніхто і ніколи не сміє мучити й ображати дитину.

Учитель, вихователь повинні поважати дітей, бути добрими, терплячими. Якщо дитина погано вчиться або пустує, її не можна ображати, а тим більше — бити.

А як виховували у давнину? Раніше вважали, що дитина без биття не ви­вчиться і що гарні манери й вихованість треба вбивати різкою, силою. Але тепер уже всі зрозуміли, що можна вчити і виховувати дітей добром.

— Ви, звісно, любите і поважаєте своїх батьків. А як ваші тато й мама, ба­буся та дідусь ставляться до вас?

— Але інколи зустрічаються дорослі, які ніби забувають, що діти — це такі самі люди, як вони, і мають усі права. Такі дорослі можуть образити чи навіть ударити хлопчика або дівчинку. Вони зовсім не піклуються про здоров’я, від­починок, освіту навіть своєї дитини, недбало ставляться до неї, брутально по­водяться.

— Як ви гадаєте, чому дитині гарно жити в сім’ї?

Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Подарунок нерідній дочці»

В одного чоловіка були три рідні дочки й четверта — нерідна.

Поїхав батько в місто, купив дочкам подарунки.

Сидять дівчатка перед батьком, чекають, затамувавши подих, що ж він кожній привіз.

— Це тобі,— витяг батько з мішка гребінець і дав першій рідній дочці.

— Це тобі,— витяг разок намиста і дав другій рідній дочці.

— Це тобі,— витяг з мішка три стрічки в косу й дав третій рідній дочці.

— А це тобі,— витяг батько з мішка барвисте шовкове плаття і дав нерідній дочці.

Зраділа нерідна дочка та й міряє плаття, а батько тим часом цілує кожну рідну дочку й про здоров’я питає.

А нерідна бачить, що батько цілує рідних, поклала плаття та й жде: ось і до мене ж підійде батько, поцілує й про здоров’я спитає.

Ждала-ждала та й не діждалась.

— Які подарунки привіз тато?

— Чому четверта донька не діждалась поцілунку батька?

— Не всі малята, які народжуються у наш час, ростуть і виховуються в сім’ї. Діти, від яких відмовляються батьки відразу після народження, знахо­дяться у спеціальних будинках для малюків. Держава бере на себе відповідаль­ність за виховання таких дітей.

Як ви шануєте своїх батьків, віддячуючи за їх ласку і піклування?

— Шанування батьків — один із найсвятіших обов’язків людини, одна з найголовніших заповідей людського життя.

«Шануй батько й неньку, буде тобі скрізь гладенько» — навчає народна мудрість. Вона втілена і у головному законі нашої держави — Конституції України. У статті 51 записано: «Батьки зобов’язані утримувати дітей до їх повноліття. Повнолітні діти зобов’язані піклуватися про своїх непрацездатних батьків».

— Чи можете ви вже зараз піклуватися про своїх рідних? Як саме?

 Робота за підручником (с. 98–103)

Прочитати статтю «Батьки зобов’язані — діти зобов’язані» та вико­нати завдання на с. 98.

— Про що піклувалися батьки по відношенню до своїх дітей?

— Які їхні обов’язки?

— Хто такі діти-сироти?

— Як держава піклується про них?

Прочитати статтю «Поважай старших» і виконати  завдання на с. 100.

— Про який найголовніший обов’язок дітей перед батьками ви дізналися?

— Прочитайте у підручнику Закон про спокійну старість, що склали діти.

— Чому діти назвали ці правила Законом?

— Продовжіть перелік цих правил.

Прочитати казку «Закон роду».

— Який закон порушив герой казки?

— Чому він так учинив?

— Який закон ухвалила громада?

 Виконати завдання на с. 102.

Опрацювати  розповіді учнів «Найдорожче слово» і «Про мою маму» та виконати завдання на с. 103.

 Робота над прислів’ями

— Пригадайте народні прислів’я, у яких ідеться про відносини батьків і дітей. Яка роль батьків у житті дітей?

·      Яке дерево, такі в нього квіточки, які батьки,... (такі їхні діточки).

·      Який корінь, такий пагінець, які самі,... (такі й сини).

·      Який дуб, такий тин,... (який батько, такий син).

·      Які самі,... (такі й сини).

·      Яка гребля, такий млин,... (який батько, такий син).

·      Не навчив батько — ... (не навчить і дядько).

·      У дитини заболить пальчик, ... (а у мами — серце).

·      Рідна мати однією рукою б’є своє дитя, ... (а іншою гладить).

 Читання притчі

В одній сім’ї жили мати, донька й онука. Мати занедужала. Від тяжкої хво­роби не могла старенька навіть підвестися з ліжка. Донька спочатку приді­ляла хворій багато уваги, а потім (хвороба тривала більше року) почала нарі­кати й відмовлялася від обов’язку доглядати за матір’ю. У кімнаті, де лежала немічна старенька, все покрилося пилом й стояв неприємний запах, що розпо­всюджувався на весь дім. Мати запропонувала своїй дочці принести із сараю стару драбину, щоб, поклавши на неї бабусю, віднести хвору до комори. По­клали вони стареньку й винесли з хати. Після цього онука взяла драбину й обе­режно поставила в сарай. Мати їй і каже: «Навіщо, доню, ти поставила дра­бину на місце, вона дуже стара і її потрібно викинути». А дочка їй і відповідає: «Нехай, мамо, вона ще постоїть, а то коли ти постарієш, не буде на чому тебе винести до комори...».

— Поміркуйте, як слова доньки вплинули на поведінку матері?

— Чому так важливо піклуватися про спокійну старість наших рідних?

— Коли виникають права та обов’язки дітей та батьків?

— Чому права та обов’язки дітей та батьків мають взаємний характер?

— Як повинні поводитися батьки і діти, щоб сім’я була щасливою?

— Ви запам’ятали взаємні обов’язки батьків і дітей. Я бажаю вам не забу­вати про них протягом усього свого життя.

Любіть своїх батьків, говоріть їм теплі слова, а вони ще більше дбатимуть про вас, любитимуть як найдорожчий скарб.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 98–103).

Пригадати все хороше, що батьки роблять для дітей, а потім написати лист любові до своїх батьків (або комусь одному з них).




 19.01.2021,   22.01.2021


Я у світі



Мета: розширити уявлення про роль людини в суспільстві; розвивати впевне­ність у собі; виховувати повагу до себе, до всіх людей.

Хід уроку

— Сьогодні на уроці ти дізнаєшся більше про правила життя в суспільстві.

— Жодна людина не існує сама по собі. Кожен із нас може жити лише серед людей і пов’язаний із ними  безліччю  найрізноманітніших стосунків. Тому, здійснюючи певний учинок, вона зачіпає інших людей — прямо або опо­середковано. При здійсненні вчинку і дій потрібно правильно оцінити міру «впливу» і «дії» на інших людей.

Моральні норми і правила в суспільстві людей існували з давніх-давен. Первісні люди розповсюджували дії моральних норм тільки на представників свого роду чи племені. Чужих вважали небезпечними. По відношенню до них жодні моральні норми не діяли.

Минав час, і звичаї, а з ними — й моральні правила змінювалися. Ствер­джувалася думка про спільність усіх людей, про їх єдність.

Певні норми моралі у всі часи визнавали загальнолюдськими, тобто при­таманними будь-якому суспільству, будь-якій культурі, незалежно від рівня її розвитку. Основу загальнолюдської моральності складає «золоте правило»: «Думай про іншого».

У нашій країні людина, її життя та здоров’я, честь і гідність, недоторкан­ність і безпека визнають найвищою соціальною цінністю. Так записано у Кон­ституції України — Основному Законі держави.









 Попрацюй з підручником (с. 88–90)

Прочитай статтю «Людина живе в суспільстві» та виконай  завдання на с. 89.

Потім прочитай статтю «Найголовніший закон».




— Що із прочитаного було  знайоме?     — Що нового ти дізнався ?

— Які права громадян України ти  знаєш?



— Які обов’язки є у тебе як у громадянина  України?

Дай  відповідь на запитання на с. 90.


 

Прочитай казку  Марка Вовчка «Зла Колючка і Добра Троянда»








В одній оселі жила вдова з дочкою. А разом з ними — її небога. З дня на день тітка і двоюрідна сестра шукали способу, як згубити Добру Троянду. Вони її били, мучили голодом.

Одного холодного ранку Зла Колючка забажала дістати фіалок.

З л а К о л ю ч к а. Добра Трояндо, принеси лісових фіалок. Я хочу ними прикрасити своє волосся.

Добра Т р о я н д а. Але, люба сестро, я ніколи не чула, щоб фіалки розпус­калися під снігом.

З л а К о л ю ч к а. Ти смієш мені перечити, коли я наказую! Якщо ти зараз не підеш у ліс, якщо не принесеш мені фіалок, я заб’ю тебе до смерті.

Т і т к а. Ми тебе годуємо, одягаємо, а ти ще базікаєш!

Тітка схопила дівчину за плечі, виштовхала з хати й зачинила двері.

— Як тітка поводилася з небогою?

— Які права людини порушила тітка?


 Якими є обов’язки дітей щодо навчання в школі?. Якими є обов’язки дітей щодо правил поведінки в школі?











Якими є обов’язки дітей щодо поводження на вулиці?Якими є обов’язки дітей щодо старших, здоров’я, природи?







 Дай відповіді на запитання:

1. Який документ про права дітей прийнятий у 1989 році?

а) Декларація прав дитини;

б) Закон України про охорону дитинства.







2. Як називається Основний Закон України, де записані всі права та обов’язки?

а) Декларація прав дитини;

б) Конвенція прав дитини;

в) Конституція України.



3. Те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та іншим,— це:

а) право;

б) обов’язок.








4. Те, що ти можеш робити,— це:

а) обов’язок;

б) право.


— Де записані закони для дітей?

— Якими правами ти користуєшся? 

— Чи порушували твої права в школі, у родині?

— Куди можна звернутися за допомогою? (Про факти жорстокого по­водження з дітьми повідомляйте у службу у справах неповнолітніх чи соціальну службу, або зателефонуйте на Всеукраїнську дитячу лінію «Те­лефон довіри: 8-800-500-21-80»).




 

Доброго дня, діти!

З    11.01.21 по 22.01.21 працюємо дистанційно.

Будь ласка, ознайомтеся із завданнями.

Я у світі.

Тема. Вчимося любити свою Батьківщину( с.82-88)

Мета. поглибити знання про нашу державу — Україну, формувати нацiональну свiдомiсть; розвивати пiзнавальний iнтерес; сприяти вихованню почуття любовi до рiдного краю.

 

Любі діти! Рада вас вітати.

Щастя і добра

Всім вам побажати.

Посміхніться всім довкола:

Сонцю, небу, квітам, людям.

І тоді обов’язково

День для всіх щасливим буде.

 

- А над якою темою ми будемо працювати сьогодні на уроці, дізнаєшся, прочитавши вірш Л. Кириченко

«Україно моя».

Різні в світі є країни,

різні люди є на світі.

Різні гори, полонини,

різні трави, різні квіти…

Є з усіх одна країна

найрідніша нам усім.

То – прекрасна Україна,

нашого народу дім.

Там шумлять степи безкраї,

наче вміють говорити.

Там ясніше сонце сяє,

там солодше пахнуть квіти...

Різні в світі є країни,

гарні є, є і багаті,

та найкраще в Україні,

бо найкраще в рідній хаті.

 

- Про що цей вірш?

- Так про що піде мова на сьогоднішньому уроці? (Про Україну – нашу Батьківщину).

- А що таке Батьківщина? Які асоціації виникають у тебе, почувши це слово?

(побудуй асоціативний кущ до слова «Батьківщина») .

- Давай з’ясуємо, яке головне слово у вислові «любити Батьківщину»? (Любити)

- А що воно означає?

Любов — найвище в світі почуття,
Вона не має меж — безкрая.
З любові починається життя,
Вона усе найкраще починає.

Любов – почуття глибокої сердечної прив’язаності до чого – небудь. Любов до країни своєї.

Повернемося до асоціативного куща. Які з цих слів виражають вузьке поняття Батьківщини, а які - широке? Батьківщина – це земля, на якій ти народився, де народилися і твій дід, і твій батько, і всі ми.

Коли дивитися на карту, то можна побачити і гори Карпати, і Дніпро, і Чорне море, і Дністер. Це все - твоя  Батьківщина. А крізь наше вікно видно лише шкільне подвір’я, дерева, вулицю, будинки нашого міста. Саме з таких невеличких куточків і складається Батьківщина.

·         Так в чому проявляється наша дитяча любов до Батьківщини?

(Любити Україну (дієво – значить діяти) – наполегливо вчитисяберегти природу та історичні і духовні пам’ятки нашого народу, бережно використовувати воду, газ, електроенергію, поважати свій народ, з пошаною ставитися до державних символів, примножувати багатства, вивчати історію рідного краю, традиції, культуру, бережно ставитися до свого здоров'я, здобувати знання, багато знати, вміти, щоб ваші душі були відкриті для добра і любові, бо ж вам будувати майбутнє нашої держави, старанно оволодівати знаннями рідної мови).

Ще більше розширимо наші знання про любов до Батьківщини, працюючи з підручником . Прочитай текст «Таємниці географічних назв» с.86-88.

- А що значить «Таємниці географічних назв»?

 

Любов до Батьківщини передається не тільки в піснях, віршах, на полотнах, в усній народній творчості, а й тому, який зміст (значення) люди вкладають у географічні назви.

Виконай завдання:

1. Розтлумач, яке прислів’я про малу батьківщину, а яке про велику Батьківщину.

Кожному мила своя сторона.

Без верби і калини нема України.

 

Де не є добре, а вдома краще.

Україна - рідний край , про її добробут дбай.

 

2.Добери якомога більше прикметників до слова «Батьківщина» (люба, кохана, дорога, прекрасна, рідна, єдина і т.д.).

 

 

3.Користуючись словами для довідки, встав пропущені слова.

ВІРШ ПРО УКРАЇНУ

Ось небо блакитне і сонце в зеніті!

Моя Україна найкраща у ….

Моя Україна – це ліс і озерця,

Безмежні степи і чарівні …

Красиві пейзажі і гори високі,

Маленькі струмочки і річки…

Сади чарівні, мальовничії села,

Моя Україна – це пісня …

Це щира, багата, як світ її мова,

Крилата така, мелодійна …

Слова для довідоквесела, глибокі, світі, чудова, джерельця

 


 Домашнє завдання
:

Опрацюй  с.82-88, дай відповіді  на запитання.

 Склади розповідь «За що я люблю свою Батьківщину».

Підготуй  інформацію про походження любої географічної назви рідного краю.

















Коментарі

Популярні дописи з цього блогу